Algemene voorwaarden Advocatenkantoor mevr. mr. J.A. Scanlan

Artikel 1: Definities

  1. Het kantoor: de eenmanszaak Advocatenkantoor mevr. mr. J.A. Scanlan, gevestigd en kantoorhoudende te Roosendaal.
  2. De cliënt: degene met wie het kantoor een overeenkomst van opdracht tot juridische dienstverlening heeft. Voor cliënt dient in voorkomend geval cliënte gelezen te worden. 
  3. Honorarium: de financiële vergoeding, exclusief kantoorkosten, verschotten en omzetbelasting, die het kantoor met de cliënt met betrekking tot  de uitvoering van de opdracht is overeengekomen. Het honorarium wordt bepaald op basis van de door de het kantoor vastgestelde tarieven, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. 
  4. Kantoorkosten: de over het honorarium in rekening gebrachte opslag van 6% voor variabele kantoorkosten zoals kopieerkosten, kosten voor telecommunicatie en porti. 
  5. Verschotten: de kosten die het kantoor aan derden in het belang van de uitvoering van de aan het kantoor verstrekte opdracht verschuldigd is. Hieronder worden in elk geval verstaan griffierechten, leges en deurwaarderskosten.
  6. Omzetbelasting (btw): de belasting die het kantoor verplicht is in rekening te brengen over het honorarium.

 

Artikel 2: Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door het kantoor met de cliënt gesloten overeenkomsten, tenzij voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst  uitdrukkelijk en ondubbelzinnig schriftelijk anders is overeengekomen. De algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op vervolgopdrachten en/of aanvullende opdrachten van de cliënt. De cliënt wordt in dat geval bekend verondersteld met de onderhavige toepasselijke algemene voorwaarden van het kantoor. 
  2. De algemene voorwaarden zijn aanvullend van toepassing op opdrachten in het kader van toevoegingen op basis van het wettelijk systeem van de gefinancierde rechtshulp voor zover daarmee verenigbaar.
  3. In het geval enige bepaling van deze algemene voorwaarden geheel of ten dele niet geldig of niet afdwingbaar mocht zijn, zal dit geen gevolg hebben voor de geldigheid van de andere bepalingen. Als een bepaling alleen geldig is met een beperktere omvang of strekking, dan heeft de bepaling te gelden met de meest verstrekkende omvang of strekking waarin zij alsdan wel geldig is. 

 

Artikel 3: Overeenkomst van opdracht

  1. De overeenkomst van opdracht komt tot stand, nadat deze door het kantoor is aanvaard middels een schriftelijke opdrachtbevestiging. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 en artikel 7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is uitdrukkelijk uitgesloten.
  2. Bij het verstrekken van de opdracht of terstond op het eerste verzoek daarna, dient opdrachtgever, waaronder mede wordt verstaan cliënt indien opdrachtgever en cliënt niet dezelfde zijn, zich ingevolge de wet te identificeren.
  3. De uitvoering van de verstrekte opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de cliënt. Anderen kunnen aan de uitvoering van de voor de cliënt verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. 
  4. De cliënt wordt geacht ervan op de hoogte te zijn dat het kantoor bij de uitoefening van de praktijk de door de Orde van Advocaten opgelegde gedragsregels en de gedragscodes van de Raad voor Rechtsbijstand dient te respecteren, en de cliënt wordt geacht de gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien te aanvaarden. 
  5. Het kantoor is niet verplicht gevolg te geven aan aanwijzingen van de cliënt omtrent de uitvoering van de werkzaamheden, indien het kantoor meent dat dit zal leiden tot handelen in strijd met de advocateneed of andere fundamentele waarden die het kantoor voor zijn dienstverlening in acht pleegt te nemen.
  6. De overeenkomst van opdracht leidt tot een inspanningsverplichting van het kantoor en niet tot een resultaatsverplichting. Overeengekomen termijnen in het kader van de opdracht gelden als richttermijnen en niet als fatale termijnen. 

 

Artikel 4: Informatie

  1. De cliënt draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan het kantoor aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de cliënt redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan het kantoor worden verstrekt. Het kantoor is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, die is ontstaan doordat het kantoor is uitgegaan van door of zijdens de cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij de onjuistheid c.q. onvolledigheid het kantoor kenbaar behoorde te zijn. 
  2. Indien de cliënt jegens het kantoor in gebreke is informatie te verschaffen of gedeclareerde bedragen te betalen, heeft het kantoor het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens het overeengekomen tarief aan de cliënt in rekening te brengen, dan wel de overeenkomst op te zeggen. In geval van gefinancierde rechtsbijstand is de advocaat gerechtigd de Raad voor Rechtsbijstand te verzoeken tot beëindiging van de gefinancierde rechtsbijstand over te gaan. 

 

Artikel 5: Declaratie

  1. Aan het kantoor dienen te worden vergoed het honorarium, vermeerderd met 6% kantoorkosten en btw, alsmede verschotten. Het honorarium wordt berekend aan de hand van het voor de betreffende periode geldende uurtarief, zoals dat jaarlijks door het kantoor wordt vastgesteld, althans aan de hand van een door het kantoor schriftelijk bevestigd uurtarief.  Het kantoor kan de hoogte van de tarieven – aan de hand waarvan het honorarium wordt bepaald – tussentijds aanpassen. In dat geval zullen ook in lopende zaken vanaf dat moment de nieuwe tarieven in rekening worden gebracht.
  2. Ook de cliënt die een rechtsbijstandsverzekering heeft, ontvangt van het kantoor declaraties. De cliënt draagt zelf zorg voor het indienen van een verzoek tot vergoeding van de door het kantoor in rekening gebrachte kosten bij de rechtsbijstandsverzekeraar.
  3. Verrichte werkzaamheden kunnen tussentijds in rekening worden gebracht.



Artikel 6: Voorschot en eigen bijdrage

  1. Het kantoor kan een voorschot en verdere aanvullende voorschotten op het honorarium en de verschotten verlangen. Het voorschot wordt naar keuze van het kantoor verrekend met tussentijdse declaraties of de eindafrekening van de opdracht.
  2. Voor zaken die worden afgewikkeld op basis van het wettelijke systeem van gefinancierde rechtshulp geldt dat het voorschot de mogelijk te verwachten eigen bijdrage bedraagt, zoals deze jaarlijks steeds wordt vastgesteld door de Raad voor Rechtsbijstand. Indien op grond van de afgegeven definitieve toevoegingsbeslissing een hogere eigen bijdrage wordt vastgesteld, dient de cliënt het verschil nadien uiterlijk binnen 14 dagen na de definitieve toevoegingsbeslissing bij te betalen. 
  3. De eigen bijdrage die in het kader van het wettelijk systeem van de gefinancierde rechtshulp wordt betaald, wordt onder geen enkel beding terugbetaald aan de cliënt. Dit geldt eveneens indien de cliënt besluit voor dezelfde opdracht een ander advocatenkantoor in te schakelen.

 

Artikel 7: Betaling

  1. Betaling van declaraties dient zonder beroep op opschorting of verrekening te gebeuren binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum. Dit geldt eveneens wanneer de cliënt een rechtsbijstandsverzekering heeft, ook al heeft de verzekeraar nog niet uitbetaald. Indien de rechtsbijstandsverzekeraar het verzoek van de cliënt tot vergoeding van de door het kantoor in rekening gebrachte kosten afwijst, heeft dit geen gevolgen voor de betalingsverplichting van de cliënt jegens het kantoor. 
  2. Bij betwisting van de declaratie dient de cliënt dit binnen 30 dagen na factuurdatum schriftelijk en gemotiveerd aan het kantoor te berichten, bij gebreke waarvan de factuur geldt als onbetwist en geaccordeerd. Betwisting laat de betalingsverplichting van de cliënt onverlet.
  3. Indien betaling binnen de daarvoor gestelde termijn uitblijft, is de cliënt in verzuim, waardoor de cliënt wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten, welke buitengerechtelijke incassokosten tenminste 15% van die vordering belopen, verschuldigd is over het openstaande bedrag van de declaratie (inclusief btw). Het kantoor is in dat geval tevens bevoegd om de uitvoering van de opdracht op te schorten dan wel te beëindigen. 
  4. Het kantoor is te allen tijde gerechtigd van de cliënt een depot te verlangen tot zekerheid van het honorarium en van de door het kantoor te maken dan wel gemaakte kosten in het kader van de overeenkomst, alsmede tot het verlangen van zekerheid in andere vorm, in het bijzonder in de vorm van te vestigen zekerheidsrechten op dan wel inbetalinggeving van aan de cliënt toebehorende goederen. 
  5. Alleen betaling door overmaking op het bankrekeningnummer van het kantoor leidt tot kwijting van de schuld van de cliënt.
  6. Indien het kantoor zijn vordering in een gerechtelijke procedure (arbitrage en bindend advies daaronder begrepen) aanhangig heeft gemaakt en ter zake geheel of gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld, is de cliënt gehouden de met deze procedure gemoeide werkelijke kosten aan het kantoor te vergoeden. Hieronder zijn begrepen de kosten van advocaten, procesgemachtigden en het griffierecht, alsmede het aan arbiters of bindend adviseurs verschuldigde honorarium, ook indien deze een eventuele proceskostenveroordeling op grond van artikel 237 en volgende van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering te boven gaan.

 

Artikel 8: Aansprakelijkheid

  1. Iedere aansprakelijkheid van het kantoor is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door het kantoor gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het eigen risico onder die verzekering. Indien en voor zover om welke reden dan ook de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van het kantoor niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekeraar wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van het kantoor beperkt tot het in de betreffende zaak over de laatste zes maanden door de cliënt betaalde honorarium, met een maximum van € 7.500,00.
  2. Aansprakelijkheidstelling dient schriftelijk plaats te vinden door de cliënt binnen drie maanden nadat de cliënt bekend is geworden met de gebeurtenis, waaronder ook een nalaten begrepen, die tot aansprakelijkheid leidt.
  3. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid, vervallen alle vorderingsrechten jegens het kantoor op het moment dat een periode van een jaar is verstreken na de dag waarop de cliënt daarmee bekend werd of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het bestaan van die rechten en bevoegdheden.
  4. Persoonlijke aansprakelijkheid van de aan het kantoor verbonden persoon of personen  wordt uitdrukkelijk uitgesloten. 
  5. Bij het inschakelen van hulppersonen en derden zal het kantoor steeds de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Het kantoor is echter niet aansprakelijk voor eventuele fouten of andere tekortkomingen van deze hulppersonen en derden.
  6. De cliënt vrijwaart het kantoor tegen alle aanspraken van derden, de door het kantoor in verband daarmee te maken kosten inbegrepen, die op enige wijze samenhangen met de voor de cliënt verrichte werkzaamheden, behoudens in geval van opzet of grove schuld aan de zijde van het kantoor. 

 

Artikel 9: Toepasselijk recht/bevoegde rechter

Op de rechtsverhouding(en) tussen het kantoor en de cliënt is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. Geschillen voortvloeiende uit deze rechtsverhouding zullen met uitsluiting van ieder andere rechter, worden voorgelegd aan de rechtbank Zeeland-West-Brabant.